Godt forældresamarbejde er nøglen til det gode barneliv

Samarbejdet tilpasses den enkelte familie

Vi anerkender at for at kunne behandle forældrene ens, må vi behandle dem forskelligt. Det er vigtigt for os at rammesætte samarbejdet omkring den enkelte families barn, så det bedst muligt tilgodeser barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse.

Vi arbejder i samspil med institutionsbestyrelsen og de øvrige forældre på at skabe og udvikle nye og meningsfulde deltagerbaner og mødeaktiviteter for forældregruppen.

Gensidig respekt er en forudsætning for et godt samarbejde

Forældrene skal udvise nysgerrighed overfor den daglige pædagogiske praksis. Der er fra vores side en forventning om, at forældrene bakker op omkring deres barn, ved blandt andet at orientere sig på opslagstavlen eller AULA. Barnet skal måske på tur og der forventes at det er i institutionen på et bestemt tidspunkt.

Vi vægter den daglige dialog med forældrene, hvor vi fortæller om dagens oplevelser, barnets trivsel, udvikling, dannelse og læring. Vi gør brug af visualisering via billeder eller video. Dette styrker relationen mellem personalet og forældrene. Dette giver en gensidig tillid og respekt, som vi sammen kan drage nytte af i forhold til tidligt at kunne forebygge og opspore eventuelle udfordringer.

Opslagstavlen skaber sammenhæng mellem hjem og institution

Opslagstavlen er med til at synliggøre hverdagen for børnene i løbet af ugen. Her kan i som forældre sammen med jeres barn se, hvilke aktiviteter som tilbydes. Der vil efter hver dag være billeder, hvor i kan se hvad jeres barn har lavet. Dette er et godt udgangspunkt for samtale om dagligdagen i institutionen. Hermed skabes der en rød tråd i barnets liv mellem hjem og institution.