Opstart

Opstartssamtaler

Vi tilbyder opstartssamtaler inden barnet starter. Forældrene får tilsendt en spørgeguide, som vi tager udgangspunkt i ved samtalen. Så kan forældrene sammen snakke om spørgsmålene, inden de skal mødes med os.

Opstarten

Vi vil i fællesskab planlægge opstarten for Jeres under opstartssamtalen. I vuggestuedelen vil i forældre være med de første dage, hvorefter i afleverer barnet i nogle timer. Vi vil optrappe tiden, hvor barnet er i institutionen gradvist og i samarbejde med Jer. Børn er klar på forskellige tidspunkter til at give slip på forældrene. Det er vigtigt, at vi er i dialog om, hvordan Jeres barn reagerer i indkøringen.

I børnehavedelen er det vores erfaring at barnet har i starten har nogle korte dage i starten. Dette for, at barnet får mulighed for at se sine nye omgivelse an og får en tryg opstart i institutionen.

Når barnet har gået i institutionen i ca. 3 mdr. tilbyder vi endnu en samtale, hvor vi snakker om, hvordan opstarten er gået. Det er også her, vi laver en fælles forventningsafstemning som fremadrettet vil danne grundlag for samarbejdet mellem institution og hjem.

Forældresamarbejdet er en forudsætning

Vi vægter den daglige dialog med forældrene, hvor vi fortæller om dagens oplevelser, barnets trivsel, udvikling, dannelse og læring. Vi gør brug af visualisering via billeder eller video. Dette styrker relationen mellem personalet og forældrene. Dette giver en gensidig tillid og respekt, som vi sammen kan drage nytte af i forhold til tidligt at kunne forebygge og opspore eventuelle udfordringer.